Nycklar till bostaden lämnas över på tillträdesdagen.

Tillträde – tips och svar på vanliga frågor

Tillträdet till ens nya bostad är för de flesta en efterlängtad och minnesvärd dag. Men se också till att kontrollera flyttstädningen och att allt är som det ska i bostaden. Läs om hur tillträde går till och använd vår checklista.

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Senast uppdaterad: 11.10.2023

Tillträde betyder att överlåtelsen av bostaden fullbordas och att du som köpare får flytta in. Om du känner dig trygg med att ha undersökt bostaden ordentligt och rätat ut alla frågetecken, så är tillträdet inget att oroa sig för. Däremot är det alltid viktigt att kontrollera att du får det du har betalat för och dokumentera eventuella fel.

Vad händer på tillträdesdagen?

När det är dags för tillträde brukar säljare och köpare mötas tillsammans med mäklaren. Det sker antingen på mäklarkontoret eller köparens bank. Ta med legitimation till mötet.

Vad ska köparen göra?

Som köpare ska du föra över den resterande delen av köpeskillingen, i och med att du redan har betalat handpenningen. Eftersom det är mer än en vanlig banköverföring behöver du en kontaktperson på din bank som personligen hanterar transaktionen under mötets gång.

Om du köper hus ska du få ett köpebrev vid tillträdet och söka lagfart för att registreras som ny ägare. Det gäller inte dig som köper en bostadsrätt.

Vad ska säljaren göra?

Vid tillträdet ska säljaren lämna över nycklar och alla relevanta dokument om bostaden. Det kan inkludera följande:

  • Nycklar till huset eller lägenheten
  • Nycklar till eventuellt förråd, garage och postlåda
  • Kartor och ritningar
  • Bygglov
  • Garantier och kvitton
  • Manualer
  • Uppgifter om när olika renoveringar och installationer gjordes

Det kan både handla om att säljaren fysiskt lämnar över en bunt papper och digitalt skickar över dokument.

Hur lång tid tar tillträdet?

Mötet för tillträdet går oftast snabbt. Det kan vara klart på en halvtimme eller pågå lite längre. Tiden beror mest på hur snabb din bank är med att genomföra transaktionen till säljarens bank.

När ska tillträdet ske?

Tillträdesdagen kan vara långt efter den dag då köpekontraktet skrivs, då köpet blir juridiskt bindande. Det finns inga regler om när tillträdet ska ske, utan det är något som köpare och säljare kommer överens om och avtalar i köpekontraktet. Ibland är tillträdet omgående, ibland efter tre månader och ibland ett helt år senare, även om det är ovanligt. Det är alltså inget fel att sälja med långt tillträde så länge båda parter går med på det.

Tidigare tillträde

Det är inte omöjligt att ändra datumet för tillträde. Om du som köpare vill ha tillträde innan tillträdesdagen behöver ni komma överens om det skriftligt. Det är ingen bra idé att köparen får tillgång till bostaden utan att ändra tillträdesdag, eftersom säljaren står som ansvarig fram till tillträdet. Det kallas för att säljaren står för faran.

Välj tillträde mitt i månaden

Typiskt är att sätta tillträde vid ett månadsskifte, till exempel den 1:a i månaden. Det gör det smidigt gällande avgifter som betalas per månad. Problemet är däremot att det blir väldigt många tillträden samtidigt runtom i Sverige. Det gör att bankerna har fullt upp med att sköta transaktioner och att flyttfirmor är som mest upptagna då. Så om det är möjligt, välj tillträde närmare mitten av månaden.

Checklista: vad ska man göra vid tillträde?

Med nyckeln i handen öppnar du upp ytterdörren till ditt nya boende. Förutom att fira är det dags att fixa några viktiga punkter.

1. Notera mätarställningar för el och vatten

En enkel första uppgift är att läsa av elmätaren och vattenmätaren. Ta gärna foton för att spara informationen. Ibland är det säljaren som ska betala köparen för en viss period av förbrukning, eller tvärtom att säljaren har gjort betalningar i förskott som gör att köparen får betala.

2. Kontrollera flyttstädningen

När du har flyttat in ska säljaren ha ordnat en grundlig slutstädning. Alla ytor ska vara rena, frysen ska vara avfrostad och ventilationen ska vara fri från dammråttor. Likaså ska det vara städat utomhus, på så sätt att tomten ska vara fri från skräp och altanen ska vara städad så gott det går (med hänsyn till dess befintliga skick).

Dålig flyttstädning är en av de vanligaste orsakerna till tvist mellan köpare och säljare. Det är kontraktet som styr vad som gäller om städningen är bristfällig. Det kan vara så att säljaren får åtgärda det genom att komma dit och städa. Mer vanligt är dock att köparen ska beställa en ny städning och låta säljaren betala fakturan, eller att säljaren på annat sätt blir skyldig att betala ersättning. Utgå från kontraktet och låt gärna mäklaren sköta kontakten med säljaren.

På Flytta.se finns en checklista på vad som ska ingå i en flyttstädning. Använd den både när du får tillträde till ditt nya boende och när du flyttar ut från ditt tidigare.

3. Se till att rätt saker har lämnats kvar

Det är viktigt att veta vilka saker i bostaden som ska ingå i försäljningen och vilka saker som ska vara borta vid tillträdet. Till exempel får säljaren inte ta med garderobsinredningen, fast monterad belysning eller trädgårdens växthus. I den här artikeln har vi listat många exempel på fast och lös egendom.

Om säljaren vill göra undantag gällande vad som ska lämnas kvar, behöver ni komma överens om det i förväg och inkludera det i köpekontraktet. Om du märker att saker saknas, kontakta mäklaren för att reda ut vad som gäller. Likaså om säljaren har lämnat kvar saker som du inte ska behöva ta hand om, inomhus eller utomhus.

4. Undersök fastighetens skick

Som köpare har du undersökningsplikt inför köpet, så förhoppningsvis har du noga granskat det befintliga skicket och slipper överraskningar vid tillträdet. Men om det är så att du ser nya brister bör du oavsett dokumentera dessa. Ta foton och anteckna när och vad det är som är fel. Det kan vara så att något har gått sönder innan tillträde, och då ska säljaren stå för det.

5. Teckna avtal och försäkringar

Något annat att komma ihåg är att teckna de försäkringar och avtal som behövs. Alla bostäder behöver en hemförsäkring och om du har köpt hus behöver du även en villaförsäkring.

Läs också: 12 kostnader vid husköp som är bra att känna till

Andra avtal att tänka på är till exempel bredband, sophämtning, elavtal och larmtjänst. Ibland finns även ett abonnemang för V/A. Kontakta kommunen för att ta över avtalen för sophämtning och V/A.

Ska du sälja snart?

Om du behöver få din bostad såld kan du hitta mäklare med hjälp av formuläret på den här sidan. Mäklare.se är en kostnadsfri tjänst för att få kontakt med upp till fyra lokala mäklare. Ställ frågor, jämför arvoden och välj den mäklare som du känner förtroende för. Eftersom de vet att de konkurrerar om dig kommer de ge dig bra erbjudanden.

Jämför mäklare

Landsöversikt