Hitta rätt stylist för din försäljning
Det blir allt vanligare att säljare anlitar en expert på homestyling för att bostaden ska kännas så attraktiv som möjligt på bilder och under visning. Om du fyller i formuläret blir du kontaktad av upp till tre stylister och kan jämföra deras erbjudanden. Det är gratis och utan bindningar.
Få erbjudanden från flera homestaging-experter
Begreppet "homestyling" eller "homestaging" har blivit synonymt med den typ av inredningsteknik som syftar till att höja priset i samband med en bostadsförsäljning. En lyckad homestaging skapar en känsla av att höra hemma i bostaden och på så sätt ökar intresset och viljan att lägga ett bud.
Det handlar om att experter kommer och inreder hemmet så att det känns välskött och inbjudande, samtidigt som det finns utrymme för spekulanterna på en visning att möblera hemmet i sitt huvud och se alla möjligheter.
Stylister inom homestaging erbjuder oftast olika nivåer på sina insatser. Första nivån brukar kunna vara ett hembesök där de delar med sig av tips för några tusenlappar. Sedan följer en trappa av ytterligare insatser och priset kan sluta på 10 000-tals kronor. Seriösa företag inom homestyling har tillgång till ett stort lager av möbler och prydnadsföremål som de kan använda i din bostad. Där kan också ditt befintliga möblemanget förvaras under visningsperioden.
Jämför offerter på homestyling
Kostnaden för en homestyling i samband med försäljning får du göra avdrag för när du sedan deklarerar din bostadsförsäljning. Tanken är också att du får tillbaka pengarna med råge när försäljningspriset blir högre än förväntat på grund av stylistens insatser.
Det finns inga säkra bevis på att en homestyling ökar försäljningspriset, men många bedömer att det är så och trenden med homestyling håller på att bli ett självspelande piano. I samband med att homestyling blir allt vanligare ökar också förväntningarna hos köparna på att en bostad de är intresserad utav visar sig från sin bästa sida och har de attribut som är signifikanta för en homestaging.
Det är därför relevant att som säljare överväga någon form av homestyling. När du fyller i formuläret får du erbjudanden från upp till tre intresserade stylister. Det är enkelt och kostnadsfritt och det finns inga krav på att du tackar ja till någon.
Principerna bakom homestyling
I grunden handlar homestyling om psykologi. Målet är att skapa en känslomässig relation till bostaden hos de människor som tittar på bilder och kommer på visning. Verktygen för att göra detta spänner över alla sinnen och påverkar oss på sätt som vi inte alltid tänker på. Några exempel:
- Genom att hålla rummen ljusa och neutrala, men tillsätta enstaka färgklickar eller iögonfallande designföremål, dras människors uppmärksamhet till dessa istället för eventuella brister i bostaden.
- Genom att försiktigt jobba med dofter kan besökarna på en visning få en positiv grundstämning utan att riktigt veta varifrån den kommer.
- Att öppna upp ytor, men utan att helt plocka bort möbler, lämnar det associativa fältet fritt hos spekulanterna. De kan i sitt huvud börja möblera och tänka sig in i ett liv i bostaden.
- Väldigt personliga föremål brukar en stylist plocka bort, men det är samtidigt viktigt att behålla känslan av att det är människor av kött och blod som lever i bostaden. För att åstadkomma det kan stylisten exempelvis plocka fram väl utvalda leksaker i barnrummet och ställa en flaska vin på lut i köket.
Läs mer: Vår artikel om homestaging