Jämför erbjudanden på homestyling

Maximera möjligheterna när du ska sälja

Hitta rätt stylist för din försäljning

Det blir allt vanligare att säljare anlitar en expert på homestyling för att bostaden ska kännas så attraktiv som möjligt på bilder och under visning. Om du fyller i formuläret blir du kontaktad av upp till tre stylister och kan jämföra deras erbjudanden.

Begreppet "homestyling" eller "homestaging" har blivit synonymt med den typ av inredningsteknik som syftar till att höja priset i samband med en bostadsförsäljning. En lyckad homestaging skapar en känsla av att höra hemma i bostaden och på så sätt ökar intresset och viljan att lägga ett bud.

Det handlar om att experter kommer och inreder hemmet så att det känns välskött och inbjudande, samtidigt som det finns utrymme för spekulanterna på en visning att möblera hemmet i sitt huvud och se alla möjligheter.

Få erbjudanden från flera homestaging-experter

Stylister inom homestaging erbjuder oftast olika nivåer på sina insatser. Första nivån brukar kunna vara ett hembesök där de delar med sig av tips för några tusenlappar. Sedan följer en trappa av ytterligare insatser och priset kan sluta många10.000-tals kronor. Seriösa företag inom homestyling har tillgång till ett stort lager av möbler och prydnadsföremål som de kan använda i din bostad. Där kan också ditt befintliga möblemanget förvaras under visningsperioden.

Kostnaden för en homestyling i samband med försäljning får du göra avdrag för när du sedan deklarerar din bostadsförsäljning. Tanken är också att du kan få tillbaka pengarna med råge om försäljningspriset blir högre än förväntat på grund av stylistens insatser.

Det finns inga säkra bevis på att en homestyling ökar försäljningspriset, men många bedömer att det är så och trenden med homestyling håller på att bli ett självspelande piano. I samband med att homestyling blir allt vanligare ökar också förväntningarna hos köparna på att en bostad de är intresserad utav visar sig från sin bästa sida och har de attribut som är signifikanta för en homestaging.

Det är därför relevant att som säljare överväga någon form av homestyling.

Principerna bakom homestyling

I grunden handlar homestyling om psykologi. Målet är att skapa en känslomässig relation till bostaden hos de människor som tittar på bilder och kommer på visning. Verktygen för att göra detta spänner över alla sinnen och påverkar oss på sätt som vi inte alltid tänker på. Några exempel:

  • Genom att hålla rummen ljusa och neutrala, men tillsätta enstaka färgklickar eller iögonfallande designföremål, dras människors uppmärksamhet till dessa istället för eventuella brister i bostaden.
  • Genom att försiktigt jobba med dofter kan besökarna på en visning få en positiv grundstämning utan att riktigt veta varifrån den kommer.
  • Att öppna upp ytor, men utan att helt plocka bort möbler, lämnar det associativa fältet fritt hos spekulanterna. De kan i sitt huvud börja möblera och tänka sig in i ett liv i bostaden.
  • Väldigt personliga föremål brukar en stylist plocka bort, men det är samtidigt viktigt att behålla känslan av att det är människor av kött och blod som lever i bostaden. För att åstadkomma det kan stylisten exempelvis plocka fram väl utvalda leksaker i barnrummet och ställa en flaska vin på lut i köket.

Gå till formuläret

Läs mer: Vår artikel om homestaging

Landsöversikt