Ljust modernt kök och matsalsgrupp.

Marknadsföring som synliggör bostaden

Rätt marknadsföringsstrategi kan hjälpa dig att boosta synligheten av din bostad, locka fler köpare och nå ett högre slutpris. Här förklarar vi mäklarnas marknadsföringsknep som kan få ditt hem att lysa bland tusentals andra annonser.

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Senast uppdaterad: 16.01.2024

Marknadsföringen är en av de viktigaste delarna i en lyckad bostadsförsäljning. En välarbetad försäljningsplan och träffsäker annonsering i rätt marknadsföringskanaler leder till ökat engagemang, fler spekulanter, en snabbare försäljning och kanske framförallt – ett högre slutpris.

Både digitalt och traditionellt

Marknadsföringen av bostäder ser väldigt annorlunda ut idag jämfört med för 20 år sedan. Digitala bostadsplattformar, sociala medier och riktad annonsering har kommit att utgöra centrala delar av mäklarnas strategi för att nå ut till potentiella köpare.

Traditionella marknadsföringskanaler finns såklart fortfarande kvar; det annonseras i skyltfönster, till salu-skyltar står utplacerade i gräsmattan utanför bostaden och i tidningen kan man fortfarande bläddra bland lokala bostadsannonser.

Idag står dessa kanaler däremot för en allt mindre andel av mäklarnas marknadsföringsansträngningar – det är de digitala strategierna som står i centrum.

Marknadsföringskanalen spelar roll

Den stora frågan är vilken marknadsföring som ger de bästa resultaten för just din bostad. Svaret beror på vilken målgrupp du har, vilken typ av bostad du säljer och var den ligger.

En generell tumregel är att ju fler marknadsföringskanaler din mäklare har, desto större chans att hitta rätt köpare till ditt objekt. Ökad synlighet leder till större engagemang, lockar fler spekulanter och ökar chanserna för en snabb och lyckad försäljning.

Annonsering på Hemnet, Booli och Boneo

Internetbaserade bostadsplattformar utgör en av de absolut viktigaste marknadsföringskanalerna för många mäklare. Genom att annonsera på Hemnet, Booli och Boneo – några av Sveriges största bostadssajter – får din annons stor spridning bland spekulanter över hela landet som aktivt letar nytt boende.

Sociala medier

Många mäklare och mäklarbyråer har etablerat en stark närvaro på sociala medier. Från deras Instagram- och Facebook-konton delar de bostadsannonser som kan få spridning bland flera tusentals följare och öka chanserna att hitta rätt köpare till din bostad.

Förutom mäklarens egna kanaler kan det dessutom vara en god idé att själv dela bostadsannonsen på dina egna sociala medier. Chansen finns att någon i ditt nätverk är intresserad av att köpa – eller känner någon som är det.

Digitala kampanjer och riktad annonsering

Genom digitala marknadsföringskampanjer och riktad annonsering genom annonsnätverk hos bland annat Google, Microsoft och Facebook har mäklare möjlighet att med större precision hitta rätt köpare för just din bostad.

Annonserna anpassas och visas på hemsidor eller i flödet hos användare som tidigare har sökt efter liknande bostäder och möjliggör för skräddarsydda annonser till precis rätt målgrupp.

Traditionell marknadsföring

Traditionella marknadsföringskanaler är fortfarande verksamma och anpassas bland annat utifrån målgrupp och var i landet bostaden är till salu. Annonsering i lokaltidningen, välplacerade bostadsannonser i skyltfönstret hos mäklaren eller den lokala banken, till salu-skyltar utanför bostaden och postutskick till närområdet är några exempel på traditionell marknadsföring som mäklare kan använda sig av för att locka köpare.

Spekulantregister och tidigare försäljningar

Ett spekulantregister med potentiella köpare och typen av bostad de är intresserade av är en effektiv marknadsföringsmetod många mäklare använder sig av. När ett nytt objekt blir tillgängligt kontaktas matchande spekulanter i registret via mejl eller sms – ibland redan innan bostaden publiceras offentligt.

Mäklare kan dessutom kontakta potentiella köpare från tidigare visningar och budgivningar om att det har kommit ut ett nytt objekt som matchar deras önskemål.

Rådfråga din mäklare

En bra fastighetsmäklare har god kunskap om vilken marknadsföring som är lämplig för just din bostad. Mäklaren bör känna till marknaden i det område du bor i, kunna hitta rätt målgrupp och fatta välgrundade beslut utifrån ditt objekt. En av de avgörande sakerna för ditt val av mäklare bör vara hur frågan om marknadsföring hanteras.

Tänk på att mäklare kan ha olika marknadsföringsstrategier. Vi rekommenderar att du jämför olika mäklare och undersöker vilka marknadsföringstjänster som ingår i deras arvode. Många mäklare erbjuder dessutom tilläggstjänster du kan addera för att öka synligheten av din bostad.

Jämför mäklare nu

Landsöversikt